Istorie

Trei tineri din Cluj, Codin Pop, Ramona Cordos şi Mihai Bănea, au creat doua personaje animate care au strâns peste un milion de vizionari pe internet. MO, robotul burtos care are probleme cu alcoolul, şi camaradul sau, F.O.C.A., mult mai evoluat şi mai sobru, au aparut pâna acum în 6 episoade.

Primul filmuleţ cu MO şi F.O.C.A., numit „Tatuaj” a fost lansat pe YouTube şi în doar trei saptamâni, avea peste 900.000 de vizionari. Al doilea filmuleţ, „Vin”, lansat după o saptamâna, a ajuns la peste 600.000 de vizionari în doar 2 săptămâni. Al treilea, numit „Defect”, a adunat peste 300.000 de vizionari în doar doua zile. În spatele serialului care a facut mai multe vizionari zilnice decât orice alt produs autohton de gen, stau clujeanul Codin Sebastian Pop şi prietenii săi de la creativemonkeyz.com, un site care ofera gratuit lecţii şi elemente grafice.

Codin Pop şi Ramona Cordos, doi dintre "părinţii" roboţilor

Codin Pop (25 de ani), Ramona Cordos (22 de ani) şi Mihai Bănea (24 de ani) au lansat creativemonkeyz.com pentru ca îşi doreau sa ofere lecţii gratuite de folosire a programelor de design, grafica sau animaţie, elemente grafice gratuite şi noutăţi din domeniul artei digitale în special. La sfârşitul anului trecut, adica la 6 luni dupa lansarea site-ului, cei trei s-au gândit sa faca tutorialele mai atractive, prezentând în deschidere câte un filmuleţ amuzant. „Ideea de a folosi nişte personaje-roboţi pentru animaţii mi-a venit în timp ce eram la duş”, povesteşte Codin.

Numele personajelor au o istorie haioasa. MO este apelativul universal pe care-l folosesc între ei cei 3 creativi (obişnuiesc sa se salute cu „ce fa’ mo?”), iar F.O.C.A. vine „de peste tot şi de nicaieri”, dupa cum spun tot ei. „Era pe vremuri un rapper clujean, «Ais The Chef», care cânta ceva de genul «E Cluj-Napoca/îmi iubesc oraşul/Cum iubeşte oceanul foca». Aveam versurile astea în cap când am pus nume personajelor. Mai târziu am aflat ca Mihai are un prieten poreclit aşa”, explica Codin. Totuşi, Ramona a gasit o explicaţie mai „aplicata” acronimului: Fabricat Original Cu Aluminiu (F.O.C.A). Dupa ce a desenat mai multe variante, Codin s-a oprit la cea în care MO este un robot alcoolic burtos, ruginit şi hiperactiv, iar F.O.C.A. unul mai sobru, mai serios şi mai avansat tehnologic. Povestea spune ca, dupa o scurta perioada de glorie, MO şi F.O.C.A. (roboţi de talie mica fabricaţi în România) intra în dizgraţie odata cu apariţia primelor modele de talie mare, fiind „uitaţi” într-un depozit al Institutului Naţional de Robotica, de a carui buna funcţionare trebuie sa se asigure.

Serverul a fost blocat

Când primul filmuleţ a fost gata, era evident ca animaţia ieşise prea buna ca sa fie pusa în deschiderea unui tutorial: „Am pus filmuleţul pe pagina de noastra de Facebook şi am ramas şocaţi când am vazut ca în doar câteva ore a fost distribuit de 16.000 de oameni”. Aşa ca s-au gândit sa faca mai multe episoade cu MO şi F.O.C.A. pe care sa le pună pe YouTube, ca sa aduca vizitatori pe site-ul lor.

Dupa al doilea episod, s-au îngrijorat brusc: din ce în ce mai mulţi internauţi erau încântaţi de filmuleţe. „Nu mai era vorba de o joaca; trebuia sa ne asumam responsabilitatea de a scoate la momentul anunţat urmatoarele episoade”, mărturiseşte Codin. La 3 februarie, imediat dupa ce au urcat pe YouTube al treilea episod (oficial episodul 2, pentru ca prima animaţie a fost considerata episodul pilot), serverul care găzduieşte site-ul s-a blocat, dupa ce a înregistrat un vârf de 35.000 de vizitatori.

Deşi sunt şi unii care-i acuza de plagiat, majoritatea mesajelor primite au fost „de bine”. „Foarte mulţi au cerut sa scoatem câte un filmuleţ la doua zile, ceea ce este destul de puţin probabil în acest moment”, spune clujeanul, explicând ca ideea principala şi dialogurile se stabilesc în urma unor brainstorming-uri de weekend (Mihai Bănea locuieşte momentan la Sibiu, aşa ca şedinţele se desfăşoară tot pe internet). Animaţia se face, în cel mai fericit caz, într-o zi şi jumatate, iar vocea (care-i aparţine lui Codin) mai ia o zi de munca.

Ce planuri noi au tinerii pentru roboţi

Cei de la „creativemonkeyz” se gândesc sa mai introduca nişte personaje în serial şi sa mai lucreze la muzica. „Pentru generic (imnul României în opt biţi) am lucrat cu Cezar «Druidul» Enache, care speram ca va accepta cât mai curând sa intre în echipa noastra, pentru ca tot mai mulţi ne cer un ringtone”, spune Codin. Şi, tot la cererea publicului, Codin, Ramona şi Mihai planuiesc sa lanseze pâna la sfârşitul lunii un magazin online în care sa vânda tricouri, cani, pixuri etc. cu imaginea roboţilor. Cei 3 spera ca notorietatea câştigată sa-i ajute şi în promovarea site-uluicreativemonkeyz.com, unde vor continua sa posteze lecţii gratuite.

Mai jos, avem un clip marca creativemonkeyz.com: